ERLI

Klimatyzacja samochodowa

(8 044 wyniki)
Sortuj wg:  
najlepsze dopasowanie
Kategorie i filtry
Samochodowe układy klimatyzacji bazują na zamkniętym układzie, wewnątrz którego krąży specjalistyczny czynnik chłodzący (R744). więcej

Klimatyzacja samochodowa

Jeszcze 20-30 lat temu klimatyzacja – podobnie jak wspomaganie układu kierowniczego, ABS czy poduszki powietrzne – pełniła funkcję luksusowego dodatku. Kierowcy zasiadający za kółkami pojazdów, popularnych z segmentu B czy C mogli zapomnieć o komforcie podróżowania w przyjemnej dla ciała temperaturze. Obecnie jednak układ klimatyzacji stanowi element wyposażenia standardowego.

Budowa układu klimatyzacji w samochodzie

Po uruchomieniu klimatyzacji gaz trafia bezpośrednio do sprężarki, gdzie ciśnienie jego przepływu oraz temperatura ulegają zwiększeniu. Następnie ten sam składnik wędruje do skraplacza. Odebrane ciepło z substancji chłodzącej zamieniane jest z gazu w ciecz. W tym miejscu do całego procesu dołącza osuszacz, w którym substancja pozbawiana jest zarówno wilgoci, jak i zanieczyszczeń. Osuszacz nierzadko montowany jest w obudowie wraz z zaworem rozprężąjącym (zaworem rozprężnym). Następnie ciśnienie w samochodowym układzie klimatyzacji jest znacząco obniżane, co wyraźnie redukuje temperaturę czynnika oraz wprowadza go w stan wodno-gazowy. Finalnie substancja chłodząca trafia do parownika, w którym odbywa się odbieranie ciepła z kabiny pojazdu oraz chłodzenie powietrza trafiającego w następnej kolejności do kanałów wentylacyjnych. Cały proces zaczyna się od nowa, aż do momentu wyłączenia klimatyzacji.

Usterki samochodowego układu klimatyzacji

Niesprawny układ klimatyzacji w samochodzie objawia się niedoborem ilości zimnego powietrza w kabinie po jego uruchomieniu. O degradacji tej części świadczyć mogą także dziwne dźwięki dochodzące spod maski pojawiające się po uruchomieniu schładzacza. O wadliwej klimatyzacji może zadecydować co najmniej kilka usterek:

  • Nieszczelność układu – dochodzi do niej za sprawą uszkodzenia jednego z przewodów. W wyniku przerwania układu czynnik chłodzący dostaje się natychmiastowo do atmosfery. Wraz z nim wypływa olej stosowany do smarowania kompresora. Brak szybkiej reakcji na zaistniałą sytuację może doprowadzić do całkowitego zatarcia kompresora, a w efekcie do jego kosztownej wymiany. Nieszczelność samochodowego układu klimatyzacji kontrolowana jest za pośrednictwem specjalnych czujników.
  • Nieszczelność w samochodowych układach klimatyzacji pojawia się zazwyczaj w sposób niezależny od kierowcy. Bardzo często uszkodzenie elementów schładzacza jest wynikiem wypadku. Problem ten może wynikać także z uszkodzenia skraplacza. Montowanie elementu z przodu pojazdu, bezpośrednio za chłodnicą naraża go na działanie kamieni, kurzu czy soli drogowej. Te natomiast wzmagają postępowanie korozji, skutkiem czego jest niemal zawsze wyciek czynnika chłodzącego oraz zakłócenia w pracy klimatyzacji. Kolejnym, stosunkowo częstym punktem zapalnym jest wentylator skraplacza (w zależności od zainstalowanego w pojeździe rozwiązania, oddzielny bądź wspólny z chłodnicą silnika). Awaria tej części doprowadza do wyraźnego spadku wydajności pracy samochodowego układu klimatyzacji.

O niesprawności klimatyzacji mogą decydować również pomniejsze, z pozoru nieistotne awarie jak uszkodzony czujnik ciśnienia w układzie chłodzącym.

Jak dbać o klimatyzację samochodową?

Samochodowe układy klimatyzacji stanowią niezwykłe udogodnienie zarówno dla kierowców, jak i pasażerów. Aby rozwiązanie to cieszyło się należytą sprawnością przez długi czas, niezbędne jest dbanie o jego sprawność – w tym regularny przegląd. Absolutną podstawą podczas obsługi układu klimatyzacji jest jej regularne odgrzybianie. W kanałach wentylacyjnych oraz w filtrze powietrza zbiera się spora ilość wilgoci. Środowisko to sprzyja rozwijaniu się zarówno grzybów, jak i bakterii, które w dłuższej perspektywie czasu mogą stać się bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia użytkowników pojazdu. Procedurę odgrzybiania warto ponawiać co roku na wiosnę, najlepiej w czasie wymiany filtru powietrza.

Prewencja zamiast naprawiania

Wiosenny przegląd klimatyzacji powinien uwzględniać wnikliwą kontrolę szczelności układu oraz uzupełnianie czynnika chłodzącego. W toku eksploatacji gaz chłodzący ulega zużyciu. Jeżeli jednak instalacja nie jest szczelna, jego powiększanie nie ma większego sensu – czynnik bardzo szybko ulotni się do atmosfery.

Samochodowe układy klimatyzacji wyposażone zostały w element podlegający regularnej wymianie – osuszacz. Mechanicy szacują, że nowa część powinna zostać zamontowana raz na 3, maksymalnie 4 lata.

Naprawy samochodowego układu klimatyzacji mogą być bardzo kosztowne – nawet do kilku tysięcy złotych (na skutek degradacji kompresora). Regularny serwis z uwzględnieniem każdego z elementów, czyszczenia wnętrza oraz sprawdzenia działania całości zniweluje ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji w czasie eksploatacji pojazdu.