ERLI

Żywność dla dzieci

(1 029 wyników)
Sortuj wg:  
najlepsze dopasowanie
Kategorie i filtry
Żywność dla dzieci dostarczana przez pierwsze 1000 dni w życiu dziecka ma ogromne znaczenie w funkcjonowaniu młodego organizmu.więcej

Żywność dla dzieci

Odżywianie ma niebagatelne znacznie dla zdrowia każdego człowieka. Już od pierwszych chwil życia pokarm wpływa na rozwój niemowlęcia, dlatego tak ważne jest zarówno to, co je karmiąca piersią kobieta, jak i jakość posiłków, spożywanych przez malucha, kiedy jego dieta zaczyna być bardziej urozmaicona. Dzisiejsze owoce, warzywa, mięsa czy ryby, które można kupić w sklepach, nie zawsze są najlepsze do spożycia dla niemowląt. Mogą zawierać substancje szkodliwe dla dziecka. Jaką więc żywność wybierać i czym karmić niemowlęta i małe dzieci?

Schemat żywienia niemowląt

Zgodnie z najnowszymi wytycznymi WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) niemowlęta karmione piersią, powinny mieć rozszerzaną dietę po szóstym miesiącu życia. Maluchy, które żywione są mlekiem modyfikowanym, mogą zacząć spożywać inne pokarmy około 1-2 miesiące wcześniej. Różnica ta wynika z zapotrzebowania na składniki odżywcze. Mleko kobiece jest w nie bogatsze niż mleko modyfikowane, dlatego w celu uzupełnienia tych niedoborów należy włączyć do jadłospisu dziecka nowe produkty. Co warto wprowadzić jako pierwsze do diety malucha? Przede wszystkim warzywa. Muszą być one przetarte na gładkie purée, by dziecko przyzwyczaiło się do nowej konsystencji. Można podawać także owoce oraz kaszki, pamiętając, by to warzywa były ważniejszymi posiłkami. Przyzwyczajenie dziecka do słodkich smaków, może w przyszłości powodować problemy z otyłością. Kaszki powinny być więc pozbawione cukru, ale także glutenu. Ten można podawać ostrożnie nieco później. Warto pamiętać, by każdy nowy produkt serwować osobno, obserwując reakcję malucha. Około 7-8 miesiąca życia żywność dla dziecka powinna stawać się coraz mniej gładka. Muszą pojawiać się w niej, wymagające gryzienia, kawałki. Można także zacząć podawać niewielkie ilości chleba, zmiksowane mięso, ryby, kasze z zawartością glutenu. Nadal jednak dieta powinna być uzupełniana mlekiem kobiecym lub modyfikowanym. Trzeba pamiętać, że wraz z rozwojem dziecka i zmianą treściwości posiłków, ich ilość się zmniejsza. Około piątego miesiąca życia powinno być ich około 5, wliczając w to mleko.

Jakie mleko modyfikowane wybrać?

Jeśli decydujemy o karmieniu dziecka mlekiem modyfikowanym, warto zasięgnąć porady pediatry w zakresie doboru odpowiedniej mieszanki. Mleko powinno być dopasowane do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych, z uwzględnieniem nietolerancji czy alergii. Wiele maluchów cierpi na skazę białkową, czy nietolerancję laktozy. W takich wypadkach konieczny jest wybór mleka specjalnego. Mleko modyfikowane to żywność dla dziecka, oparte na mleku krowim lub kozim, wzbogaconym o składniki odżywcze, mineralne oraz witaminy, gwarantujące mu optymalny rozwój, w przypadku, gdy z różnych przyczyn nie może być karmione piersią.

Od czego rozpocząć rozszerzanie diety?

Dietę należy rozszerzać ostrożnie, wprowadzając powoli kolejne produkty, jednocześnie obserwując reakcję dziecka. Jeśli pojawiają się bóle brzucha, należy odstawić na jakiś czas produkt, będący przyczyną jego powstania. Jak już wspomniano, dietę warto rozszerzać, podając maluchom warzywa, bogate w składniki odżywcze. Poznawanie nowych smaków, przyzwyczaja dziecko do dobrych nawyków żywieniowych. Po warzywach przychodzi pora na owoce i niesłodzone kaszki bezglutenowe. Trzeba pamiętać, że owoce są słodkie i powinny występować jako deserek, a nie zastępować warzywny lub warzywno-mięsny (także rybny) obiadek.

Jak wybrać dobrą kaszkę dla dziecka?

Rozszerzając dietę dziecka, trzeba sięgnąć po kaszki ryżowe czy kukurydziane, a więc te, które nie zawierają glutenu. Dopiero w kolejnych miesiącach można ostrożnie wprowadzać kaszkę mannę czy jaglaną. Wybierając kaszki, warto sięgnąć po te, które nie zawierają cukru. Starsze niemowlęta mogą jeść kaszki wielozbożowe oraz pełnoziarniste, które dostarczają im najwięcej składników odżywczych, pozytywnie wpływających na ich rozwój. Chcąc zapewnić maluchowi optymalny rozwój, warto wybierać ekologiczną żywność dla dziecka. Można ją rozpoznać po tym, że na jej opakowaniu znajduje się listek, ułożony z białych gwiazdek na zielonym tle – tak zwany unijny eko-liść.

Czy obiadki w słoiczkach są lepsze niż domowe?

Przez lata utarło się, że najlepsze i najzdrowsze są obiady dla niemowlęcia, ugotowane samodzielnie w domu. Niestety dziś rzadko jest to prawdą. Chcąc przygotować taki obiad, należy zrobić go, wykorzystując produkty ekologiczne, od pewnego dostawcy lub oznaczone unijnym eko-liściem. Choć są one coraz bardziej dostępne, łatwiej i równie zdrowo można dziecku podawać obiadki w słoiczkach. Wymagania wobec takiej żywności są znacznie bardziej restrykcyjne, dlatego są one bezpieczniejsze i zdrowsze dla maluchów. Taka żywność dla dziecka jest też bardzo urozmaicona, co umożliwia wprowadzanie różnorodnych produktów do diety malucha.

Deserki, czyli ciasteczka, owoce i soki

Smak słodki jest ulubiony przez dzieci. Nic więc dziwnego, że najchętniej jedzą owoce, deserki w słoiczkach oraz inne przysmaki. Nie ma niczego złego w tym, że niemowlę spożywa niewielkie ich ilości. Trzeba jednak pamiętać, by takie posiłki nie stały się głównym pożywieniem malucha. Każda przekąska jest dla niego sycąca, jeśli więc dziecko zje ciasteczko przed warzywnym obiadkiem, prawdopodobnie nie zechce zjeść właściwego posiłku. Warto też pamiętać, że soki także zaspokajają głód, zwłaszcza jeśli są to soki przecierowe. Do gaszenia pragnienia dziecku trzeba podawać wodę.

Żywność dla dziecka warto wybierać starannie. A zdrowe nawyki żywieniowe to jedno z najważniejszych oręży, w jakie możemy wyposażyć dzieci.