ERLI

Tenis i zbliżone

(1 120 wyników)
Sortuj wg:  
najlepsze dopasowanie
Kategorie i filtry

Tenis i nie tylko – zalety wynikające z regularnych treningów z rakietą

Historia tenisa sięga XIV wieku, jednak współczesna wersja powstała dopiero w XIX wieku. Miejscem pierwszego rozegranego turnieju był Wimbledon, na którym do dziś rozgrywany jeden z najsłynniejszych wielkoszlemowych turniejów tenisa ziemnego. Nieodłącznym elementem tego sportu są rakieta i piłka. Dyscyplina, w której używamy podobnych akcesoriów, to squash. Na całym świecie dużą popularnością cieszą się również sporty, w których, podobnie jak w tenicie ziemnym, rywalizacja opiera się na wymianie pomiędzy przeciwnikami piłki lub lotki przy użyciu paletki lub rakietki. Należą do nich m.in. badminton i tenis stołowy.

Tenis ziemny to widowiskowy i piękny sport – szczególnie ten w wydaniu profesjonalnym. Wielu kibiców na świecie śledzi rywalizację najlepszych zawodników klasyfikowanych w rankingach ATP (męski) i WTA (żeński). Amatorom odbijanie rakietą jaskrawozielonej piłki daje masę zabawy i pozwala wyzbyć się negatywnych emocji nagromadzonych przez cały dzień. Ciało wprawione w ruch na czas treningu pozwala dotlenić się i czerpać ogromną radość. Tenis ziemny może doładować Cię pozytywną energią, mimo ciężkiego dnia, pełnego stresu bądź służbowych obowiązków.

Dlaczego warto trenować tenis ziemny i podobne dyscypliny?

Początkowo tenis był aktywnością uprawianą przez arystokrację. Do dzisiaj dyscyplina ta uważana jest za elitarną. Oczywiście dziś grać może każdy, jednak standardy przestrzegane na różnego rodzaju najwyższych rangą turniejach czy tych mniej znaczących rozgrywkach pokazują, że dawny prestiż i ekskluzywność tego sportu nie odeszły do lamusa. Jaki jest sekret popularności tego sportu? Czy są jakieś szczególne zalety gry w tenisa ziemnego? Zdecydowanie tak, a dowodem na to jest ilość dyscyplin o zbliżonych założeniach, które powstały na jego bazie. Przykładem jest m.in. squash, który jest formułą polegającą na odbijaniu piłeczki od ściany. Na bazie wersji ziemnej wyrósł także tenis stołowy. Równie popularny jest badminton rozgrywany z użyciem lotki odbijanej paletką w powietrzu.

Tenis przez wielu jest uznawany za sport na całe życie. Wystarczy raz spróbować, aby się w nim zakochać – dotyczy to także dyscyplin pochodnych. Przede wszystkim niezwykle istotny jest aspekt związany z rywalizacją. Nie ma bowiem nic bardziej motywującego niż gra z przeciwnikiem, szczególnie jeśli jest to nasz znajomy, kolega z klubu lub członek rodziny. Pozwala to kreować więzi międzyludzkie i jest formą spędzenia czasu z osobami, którym chcemy go poświęcić.

Korzyści płynące z gry w tenisa

Na pierwszym miejscu trzeba postawić szereg właściwości prozdrowotnych. Tenis i pochodne jak badminton mają niebagatelny, korzystny wpływ na rozwój koordynacji ruchowej oraz równowagi. Odpowiadają za nie tzw. mięśnie głębokie, których wyćwiczenie redukuje szansę na powstawanie kontuzji oraz cięższych urazów, nie tylko w trakcie samego sportu, ale też w życiu codziennym. Dobrze zbudowane mięśnie chronią przed przypadkowym wypadkiem. Szczególnie narażone są na nie kolana, codziennie są bowiem obciążane nawet w trakcie niepozornych czynności, takich jak wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Inną zaletą płynącą z treningów jest poprawa sylwetki oraz pionizowanie postawy. Gra w tenisa ziemnego angażuje wszystkie partie mięśniowe. Pozwala wzmocnić w zasadzie każde więzadło i zdecydowanie poprawia wydolność organizmu. Ta natomiast jest najważniejsza dla układu krążenia.

Tak jak każda forma aktywności fizycznej, tenis pozwala spalić tkankę tłuszczową. Pozbycie się zbędnych kilogramów sprawia, że każdy czuje się zdecydowanie lepiej. Poza tym wyrzeźbiona, piękna sylwetka jest niejednokrotnie powodem do dumy. Dlaczego? Z tego względu, że stanowi efekt ogromnej pracy. Podsumowując: tenis (bądź badminton czy squash) to kondycja, poprawa koordynacji ruchowej, przyspieszenie refleksu i zwinność.

Tenis i jego wpływ na psychikę oraz możliwości poznawcze

W parze ze sportem niemal zawsze podąża rozwój umysłowy. Psychika w kontakcie z ruchem zostaje odciążona – przestajemy myśleć o tym, co nas zestresowało w trakcie dnia i pozwalamy sobie odpocząć. Jeśli praca była męcząca, aktywność fizyczna pozwala znacznie zredukować to uczucie. Nie ma lepszego odprężenia niż ruch!

Gra w tenisa uczy także myślenia taktycznego. Jeśli nigdy nie byłeś dobry w multitaskingu, to po kilku solidnych sesjach z pewnością zauważysz, że przede wszystkim masz więcej energii, a także pewną klarowność myślenia, obserwacji i oceny otoczenia oraz długofalowego działania w pełnym skupieniu. Tenis poprawia także samoocenę i wzmacnia samodyscyplinę. Bez tej ostatniej w szczególności nie da się bowiem czynić efektywnie postępów. W każdej dyscyplinie niezwykle ważna jest regularność, a także masa ćwiczeń wzmacniających.

Tenis a ćwiczenia uzupełniające

Jeśli chodzi o tenisa ziemnego, wymaga on zaangażowania całego ciała. Dlatego niezbędne jest uzupełnianie treningów siłownią. Bez tego nasz progres będzie zdecydowanie wolniejszy. Przede wszystkim bardzo ważne jest, aby redukować własne problemy związane z motoryką ruchu. Większość z nas może być ich nawet nieświadoma i dopóki nie zostaną one zminimalizowane, będą przeszkadzać w czasie gry, a także mogą być przyczyną kontuzji.